Evaluering – for et lærerikt og vellykket mentorløp
🇬🇧 Read this article in English
🎬 Se artikkelen som video
🔧 Verktøy nevnt i artikkelen:
Det er gjennom evaluering du finner ut hva som fungerer og burde gjentas, og hva som ikke fungerer og må endres. Evaluering danner derfor grunnlaget for læring og forbedring. I denne artikkelen deler vi konkrete tips og verktøy for å bruke evaluering aktivt for å forbedre jobbsøkingsprosessen og mentorløpet.
Hvordan evaluere
God evaluering trenger ikke være komplisert. Faktisk er to spørsmål – og to oppfølgingsspørsmål – alt du trenger!
Hva var bra? Hvorfor?
Hva kunne blitt bedre? Hvordan?
Disse spørsmålene bør dere stille dere selv etter enhver aktivitet, men også diskutere høyt i fellesskap. Evalueringen kan enten gjøres muntlig, f.eks. på slutten av hvert arbeidsmøte mellom mentor og adept, eller skriftlig.
Hvis evalueringen er mer omfattende, f.eks. ved at du som mentor evaluerer adeptens intervjutrening eller når dere evaluerer hele jobbsøkingsprosessen, kan en skriftlig evaluering gi bedre oversikt. Et tips er å ta et ark, dele det inn i fire ruter, en for hvert av spørsmålene og oppfølgingsspørsmålene ovenfor. Dere kan også laste ned vår mal her.
Skrive logg
En logg er et kort skriftlig referat, typisk fra et møte. Det er obligatorisk for adepten å skrive en logg fra arbeidsmøtene med sin mentor. Du skriver loggen i den digitale plattformen, under «mentorplan» og så «logg». Dette tar ca. 5 minutter.
Loggen har tre viktige funksjoner:
Den hjelper deg med å reflektere over møtet og din egen jobbsøkingsprosess
Du og din mentor kan gå tilbake og se hva dere har jobbet med og bestemt
Vi i Sammen om en jobb kan følge med og se at alt går bra med dere
Vi anbefaler også mentorer å skrive en logg for egen læring, samt å hjelpe adepten til å huske på å legge inn sin logg i den digitale plattformen.
Tre tips for bedre evalueringer
La adepten snakke først
For å oppfordre til selvrefleksjon er det lurt å la adepten evaluere først. Den beste læringen skjer når en selv finner ut av ting. Derfor vil refleksjoner og konklusjoner adepten selv kommer frem til være mye sterkere enn de du som mentor kommer med. Å la adepten evaluere først er også en god måte å se om dere er samstemte i deres opplevelse av hvordan aktiviteten gikk.
Fokuser på det positive
Evaluering og konstruktive tilbakemeldinger kan, hvis en ikke er forsiktig, risikere å ha negativ effekt på motivasjon og selvtillit. Derfor er det viktig å alltid ha et fokus på det positive. En tommelfingerregel er å alltid starte og slutte hver konstruktive tilbakemelding med noe positivt, og å passe på at du drar frem tre positive ting (noen sier til og med ti) for hver kritiske. Når tonen er positiv er det også lettere å åpne seg, og ta til seg eventuell konstruktiv kritikk.
Be aktivt om tilbakemeldinger selv
Det kan være vanskelig å gi ærlige tilbakemeldinger om ting som fungerte mindre godt. Ofte er dette også kulturelt betinget, og konstruktiv kritikk av noen med lenger erfaring enn deg selv er helt uhørt. Da kan det ta tid å bygge en relasjon hvor det er greit å komme med ærlige tilbakemeldinger. Som mentor, kan du gå foran som et godt eksempel. Evaluer deg selv, be om tilbakemeldinger, og spør adepten om hvordan hun eller han synes det gikk. Ofte kan dette være nok, og du kan vente med den konstruktive kritikken til dere har blitt bedre kjent.